Gravid, ikke feit

[10. november 2014] Fully fundet på 10 dager 😀
[12. januar 2015] Du kan nå kjøpe buttons på buttons.lillylabs.no.

–Blir «Gravid, ikke feit» Norges kjappeste Kickstarterkampanje?

Benedicte, sjef i Lilly Labs, velger rett teknologi for å løse et problem for gravide.

  • Problem: folk i rushtiden gir ikke bort sitteplass på bussen.
  • Løsning: Røff humor: «Gravid, ikke feit» button for å vekke busspassasjerer fra telefontransen.
  • Teknologi: Kickstarter.

Det er fortsatt mulig å støtte prosjektet på Kickstarter.

Se flere bilder fra Gravid, ikke feit Gravid, ikke feit

#lillygram eller en tur på tøyenbadet?

#lillygram har fått dobbel pris og her er historien bak:

Etter at månedens #lillygramutsending er unnagjort spiser Benedicte, Tom Erik, Marit og Ola Pad Thai i den lille bakgården bak det lille hvite huset på Rodeløkka. Katten Smirre følger sjenert med på feiringen fra utkikksposten sin oppå grillen. Smirre er den eneste som ser at Ola forsøker å skjule at han er i dårlig humør.

Ola liker Pad Thai, men i kveld er han i dårlig humør.
Ola liker Pad Thai, men i kveld er han i dårlig humør.

Marit smiler og fyller alle glass med Valpolicella fra kartong.

Les mer om #lillygram eller en tur på tøyenbadet? #lillygram eller en tur på tøyenbadet?

Ola ringer deg om nettside i juli

Ola ringer deg på biblioteket i juli.
Benedicte, Tom Erik og Ola bygger om lesersøkerbok.no nettsidene i sommer.

–Vi vil at lesersøkerbok.no skal bli enkel å bruke for deg som er bibliotekar og engasjert i lesere av lettleste bøker. Sa Ola.

Ola venter på at du skal ta telefonen så han kan høre stemmen din inni de oransje øretelefonene.
Ola venter på at du skal ta telefonen så han kan høre stemmen din inni de oransje øretelefonene.

–Å lage en nettside som er enkel å bruke krever mye kunnskap om den som skal bruke nettsiden og den kunnskapen har du! Sa benedicte med kommanderende stemme.

Benedicte trenger din hjelp for å kunne lage nettsiden.
Benedicte trenger din hjelp til nettsiden.

–Hvordan skal vi få tak i kunnskapen bibliotekarene har om hvordan de vil bruke lesersøkerbok.no? Sa Tom Erik.

Tom Erik liker å kode, men han liker hyggelige mennesker også.
Tom Erik liker å kode, men han liker hyggelige mennesker også.

–Ola må ringe dem, ikke sant Ola. Sa benedicte med kommanderende stemme.

–Ja jeg kommer til å ringe biblioteker i juli, håper bibliotekarene ikke er på ferie. Sa ola.

Kurs om en nettside som er enkel å bruke

Tidlig en tirsdag morgen har Benedicte tatt med Tom Erik og Ola for å holde kurs for de ansatte hos Leser søker Bok. Benedicte tviler på at hun kan forklare prosessen de tre bruker for å lage nettsider til disse ikketeknologene, men hun skal prøve.

Benedicte forteller.
Benedicte forteller.

–Hvordan lager vi en nettside i Lilly Labs? Spør Benedicte dramatisk og ser fra ansikt til forventningsfylt ansikt. Hvis de forstår dette blir jeg imponert tenker hun og fortsettter:

–Å lage en nettside som er enkel å bruke krever mye kunnskap om den som skal bruke nettsiden og den kunnskapen har dere. Vi derimot kan lite om bibliotekarer og dyslektikeres hverdag. Vi må lære av dere skritt for skritt og vi starter med EN løsning på ETT problem. Den kunnskapen dere har om bibliotekarer er avgjørende for at vi skal forstå ETT problem dere løser på EN måte for EN bibliotekar. Hvem har et eksempel på ett problem en bibliotekar har støtt på? Sa Benedicte med et smil. Tre hender strekkes opp.

–Ja Guro? Sa Benedicte.

–Her er et problem: En bibliotekar ser taxisjåføren Frank komme inn på Volda bibliotek for første gang. Er Frank dyslektiker? Sa Guro.

–Bra eksempel på et problem, vi bruker det. Trinn 1 i vår Lillyprosess er forstå ett problem 1 bibliotekar har og hvordan Leser Søker Bok hjelper den bibliotekaren med å finne en løsning. Så hvem har forslag til en løsning som Leser Søker Bok kan hjelpe til med? Sa Benedicte all 6 rakk hånden i været.

–Ja, Vegard, sa Benedicte.

–Vi har forslag til spørsmål bibliotekarene bør forberede seg på å stille til Frank og andre. For eksempel. Hva har du lest før? Hvilken forfatter liker du best? Hvis Frank ikke har lest før eller ikke kan si navnet på en eneste forfatter kan det tyde på at en lettlest bok kan være en god start. Sa Vegard.

Vegard Solo on the phone from the Leser Søker Bok Head Quarters
Vegard forteller om en løsning.

–Bra! Første trinn er problem: Har Frank dysleksi? Løsning: still spørsmål du har forberedt på forhånd. Trinn to kan være to eksempler på måter spørsmålsforslag kan presenteres på nettsiden som testes på bibliotekarer.

Vi tester på en bibliotekar.
Ola tester en prototype på en bibliotekar.

Da går vi i to grupper og kommer med flere ideer til problem og løsning. Sa Benedicte.

Etter at gruppearbeidet og kurset var over møtte Benedicte Tom Erik og Ola nede i Literaturhusets Cafe.

–Hvordan synes dere det gikk? Forsto de prosessen vår? Sa Benedicte.

–Ja etter gruppearbeidet forsto det prosessen godt, men jeg tviler på at de forsto deres egen rolle. Sa Tom Erik.

–Kanskje det ikke er så vanskelig å forstå som jeg trodde. Sa Benedicte.

–Jeg tror eksempelet som sammenlignet vår prosess med måten de tilpasser bøker til dyslketikere var viktig for at de skulle forstå trinn 2 om prototyper og testing. Sa Ola.

(En bloggpost om dette eksempelet kommer senere.)

Forberedelser til brukertesting del 1

–Vil du snakke med Vegard? Han står ved siden av meg. Sier Liv.

–Ja! Sier Ola.

–Vegard vet mye mer om bibliotekarer enn meg, han er ansvarlig for dem her hos oss. Sier Liv.

–Bra! Sier Ola.

–Hei, Vegard her. Vi skal ut på tur sammen og se hvordan bibliotekarer bruker Boksøk.no ikke sant?

Vegard Solo on the phone from the Leser Søker Bok Head Quarters
Vegard på telefon fra Leser Søker Boks hovedkvarter.

–Jepp. Du sender en introduksjonsmelding til bibliotekarene og jeg ringer og avtaler tid. Sier Ola.

–En introduksjonsmelding er sikkert lurt, så blir de ikke skeptiske når du ringer. Vet du hva slags oppgaver du skal gi bibliotekarene? Sier Vegard.

–Jeg har noen ideer, men innspill fra deg ville kommet godt med. Jeg har ikke vært på biblioteket på årevis. Jeg husker ikke hvordan min lokale bibliotekar ser ut engang. Sier Ola.

–Vi kan ta en prat. Jeg har for eksempel lagt merke til at noen bibliotekarer bruker boksøk til å finne feil type bøker til en annen type lesere enn vi hadde tenkt. Sier Vegard.

–Oi! Sier Ola.

– Mange bibliotekarer bruker boksøk på riktig måte. Jeg vil gjerne gå litt inn i tallene fra Google Analytics. Sier Vegard.

–Knallers! Vi snakkes på mandag. Sier Ola.

Oppdrag Brukertest

Vegard, Benedicte, Liv, Tom Erik og Ola går opp trappen tre etasjer i Litteraturhuset og inn på møterommet til foreningen Leser Søker Bok.

De fire er på Oppdrag Brukertest fordi Liv mistenker at for eksempel Biblotekari må tenke når hun skal finne rett bok til rett leser på boksok.no og Liv vil at nettsiden hennes skal være så lett å bruke at Biblotekari ikke trenger å tenke.

Dette er ikke en vanlig biblotekarmaske.
Klarer vi å komme bak masken på en boksøkbruker?
Dette er ikke en vanlig biblotekarmaske.
Klarer vi å komme bak masken på en boksøkbruker?

–Om tre minutter kommer TestTorunn, da ser dere hvor hun klikker på den skjermen der. Ola peker.
Les mer om Oppdrag Brukertest Oppdrag Brukertest

Dronning Gros nettside

[Oppdatering: Dronningen er Liv i Leser søker bok og nettsteder er Boksøk. Vi begynner arbeidet rett over påske!]

– Åhh! Jeg gleder meg! Benedicte klapper hendene sammen og gliser.
– Hva skjera? Sier Ola.
– I dag får jeg svar fra dronning «Gro». Ja eller nei til vårt første Lilly Labs konsulentprosjekt!
– Oooh! Vårt første Lilly Labs prosjekt! Det gleder jeg meg til. Hva er «Gro» dronning av? spør Ola.

Dronning "Gro"
Dronning «Gro»

Les mer om Dronning Gros nettside Dronning Gros nettside

Captain Usabilitys brukertestlabb

Tom Erik og Ola møter Jo Anders på Stortorvet i Oslo.

– Hei! Jo Anders smiler bredt og kommer mot dem.
– Kom her… Ola holder ut armene. De gir hverandre en klem under statuen av Christian Kvart.
– Hvordan går det med lillygramprosjektet deres? Brukervennligheten er på topp, eller? spør Jo Anders.
– Vi tror at #lillygram er lett å bruke, sier Ola.
– Så bra! Jeg vil gjerne høre mer, men nå må jeg tilbake til brukertestlabben min i Finn-land. I dag får jeg besøk av brukere som skal teste noen nye løsninger.

Tom Erik og Ola går sammen med Jo Anders bortover fortauet.

– Vi kommer gjerne på besøk for å få innspill om brukertesting, ikke sant, Tom Erik? Sier Ola.
– Jo! Benedicte og jeg har snakket om å brukerteste betalingsløsningen vi har laget.
– Dere er velkommne i testlabben min, men da må dere være raske! Jeg skal ut i pappaperm om noen dager. Hva med torsdag kl 13? spør Jo Anders.
– Torsdag er bra, sier Ola.
– Vi ses!

Jo Anders går inn porten til FINN.no

– Jeg er ikke sikker på at #lillygram.no-løsningen er så enkel å bruke, sier Tom Erik.
– Jeg har avtalt å ringe noen kunder i kveld, da stiller jeg dem noen spørsmål, sier Ola.

To dager senere hos FINN.no

– Dere er i en spennende fase med #lillygramprosjektet, kundene har erfaringer med produktet, samtidig har dere frihet til å endre på hva dere vil. Sier Jo Anders og åpner døren til et lite rom med stort vindu, selveste testlabben.
– Veldig hjemmekoslig med små familiebilder på lyseblå vegger og retrostoler som matcher gardinene. Dette var gjennomført! Sier Tom Erik og ser seg rundt.

Bilde av Jo Anders og Tom Erik i den hjemmekoselige brukertestlabben til finn.no
Jo Anders og Tom Erik i den hjemmekoselige brukertestlabben til finn.no

– He he, hjortegevir over døra. Humor! Her slapper brukerne av, men du som er småbarnsfar vet hvor vanskelig det er å stikke fra heimen for å gjøre noe så ubetydelig som f.eks å teste et produkt. Sier Ola

Les mer om Captain Usabilitys brukertestlabb Captain Usabilitys brukertestlabb

Benedicte er i NYC

Hjemme i Oslo bobler det grønt og oransjt i reagensrørene på Lilly laboratoriumet. Noe nytt er på gang. Et problem skal forstås. Ola, Marit og Tom Erik kommer til å kontakte deg før jul med 10 spørsmål for å forstå et viktig problem småbarnsfamilier har fra de er gravide til barna er 2-3 år gamle. Følg med fram mot første juledag.

If you can make it here...
If you can make it here…

Les mer om Benedicte er i NYC Benedicte er i NYC

Benedicte reiser til 2019 og tester Google Universal Analytics

Som du vet er Benedicte, Tom Erik, Ola og Marit glad i å lære fra deg og andre kunder og venner hvordan vi kan forbedre Lilly Sleep, #lillygram og Lilly Maps. Vi gjør endringer i produktene og på nettsidene våre og følger deretter nøye med hvordan du og de andre endrer oppførsel. Sovner for eksempel ungen din fortere hvis vi øker støynivået på Lilly Sleep? Det blir spennende å se.

Derfor dro Benedicte og Ola på Mobile Meet Up Oslo for å høre Audun fortelle om hvordan Google Universal Analytics kanskje blir i framtiden. Ola ble inspirert til å skrive denne Lillyfabelen om famtiden.

Er Benedicte i kaféen eller på iPadden i 2019?

La oss si at Ola er daglig leder i Fuglen kafé og nettbutikk. Kan Ola spore Benedictes Fuglenbesøk på tvers av iPad, Macbook og besøk i Fuglen fysiske kafé i Pilestredet?

Les mer om Benedicte reiser til 2019 og tester Google Universal Analytics Benedicte reiser til 2019 og tester Google Universal Analytics