Jakten på en enklere brukeropplevelse

Med smil om munnen vandrer Tom Erik og Ola gatelangs. De er trygge i troen på at #lillygram er enkelt å bruke, men så støter de på en gammel venn som får dem ned på bakken.
– Hei! Jo Anders! Ola roper og vinker.
– Hei! Jo Anders smiler bredt og kommer mot dem.
– Kom her… Ola holder ut armene. De gir hverandre en klem under statuen av Christian Kvart. Jo Anders presenterer seg som kompis av Ola fra gammelt av og brukeropplevelsesansvarlig hos finn.no mens han håndhilser på Tom Erik.
– Hvordan går det med lillygram-prosjektet deres? Brukervennligheten er på topp, eller? spør Jo Anders.

Jo Anders og Tom Erik koser seg i den hjemmekoselige brukertestlabben til finn.no.

– Klart det! #lillygram er bra nok nå til å gå opp til neste nivå!, sier Ola med teatralsk stemme, og tegner en trapp med hånden.
– Så bra! Jeg vil gjerne høre mer, men nå må jeg tilbake til labben i Finn-land. Nye løsninger er klare til å testes av brukerne.

Jo Anders gjør seg klar til å gå.

– Vi kommer gjerne på besøk for å få innspill om brukertesting, ikke sant, Tom Erik?
– Jo! Benedicte og jeg har snakket om å brukerteste betalingsløsningen vi har laget.
– Dere er velkommne i testlabben min, men da må dere være raske! Jeg skal ut i pappaperm om noen dager. Hva med torsdag kl 13? spør Jo Anders.
– Torsdag er bra, sier Ola.
– Vi ses!

Jo Anders går opp mot labben sin hos FINN.no

– Lillygram.no-løsningen er enkel å bruke, er den ikke? Ola skotter bort på Tom Erik.
– Jeg synes den er enkel, men JEG har vært med å skrive koden. Så jeg er IKKE i målgruppen og totalt urepresentativ, sier Tom Erik.
– Shitt! Tenk om vi mister kunder fordi de synes det blir for trøblete å registre seg eller betale på nettsiden. Den slags problemer blir bare vanskeligere å sette fingereren på når vi får flere kunder, sier Ola og puster litt fortere.
– Skal ikke du ringe noen kunder i kveld? Spør dem da, sier Tom Erik.

To dager senere i trappen opp fra resepsjonen hos FINN.no. Ola balanserer en hvit kopp med dobbelt espresso på en liten hvit skål. I trappen foran seg hører han Jo Anders si:

– Dere er i en spennende fase med Lillygram-prosjektet nå. Dere har fått kunder å snakke med som har erfaring med produktet. Samtidig har dere fortsatt frihet til å endre på hva dere vil.

Jo Anders åpner døren til et lite rom med stort vindu. De har kommet inn i selveste testlabben.

– Dette var gjennomført! Veldig hjemmekoslig med små familiebilder på lyseblå vegger og retrostoler som matcher gardinene, sier Tom Erik og ser seg rundt.
– He he, hjortegevir over døra. Tøft! Her slapper brukerne av, det er akkurat som i stua hjemme, sier Ola.
– Du sa at lillygram.no-siden er enkel å bruke. Da regner jeg med at du har observert noen kunder i aksjon?

Jo Anders setter seg i stolen sin, ved siden av stolen testbrukeren pleier å sitte. Ola gliser bredt.

– Jeg ringte to kunder i går kveld. Hun ene sa at hun gikk inn på my.lillygramsiden og plutselig var hun ferdig med alt hun skulle gjøre, sier han.
– Vi skal snakke med flere kunder, altså, skyter Tom Erik inn.
– Dere trenger å teste løsningen på minimum fem. Jeg pleier å si at mellom 6 og 8 er ok for å få en god nok følelse av de bruksmønstrene som er viktige å legge merke til.
– Hva sier du Tom Erik, kanskje vi burde ringe alle sammen? Så er vi sikre på at vi får mellom seks og åtte testere? Ola flakker med blikket.
– Ja, hvis Lillygram ikke er enkelt å bruke nå, kommer vi til å gå på en skikkelig smell seinere, sier Tom Erik.
– Kanskje vi aldri lykkes med å skalere #lillygram fordi vi ikke tok oss tid til å brukerteste tidlig, sier Ola og rynker pannen.
– Dere tenker å RINGE dem?

Jo Anders smiler skeivt.

– Jeg ringte i går og det gikk greit det altså, sier Ola.

Jo Anders reiser seg opp og setter seg ned i brukerens stol.

– Nå later vi som jeg er en kunde. Dere ser på at jeg logger meg inn i lillygram.no for å løse noen oppgaver. Hvis du sitter ved siden av meg, kan du se at noen av tingene jeg gjør er kanskje litt pussige. Ikke helt som du ville gjort det selv, kanskje. Tror du at du ville lagt merke til de samme tingene hvis du hadde sett både hvor jeg ser på skjermen og ansiktsuttrykkene mine samtidig? spør Jo Anders.
– Ikke godt å si, sier Ola.
– Noen ganger, når jeg  legger merke til at brukeren gjør noe pussig, stiller jeg et par spørsmål. Svarene fra brukeren forteller meg at de ofte er litt McGyver. McGyver bruker produkter på en anderledes måte enn slik de er ment, sier Jo Anders.
– Jeg har ombestemt meg. Telefon holder ikke, vi må besøke kundene og se på dem mens de bruker løsningen, utbryter Tom Erik.

Ola tar en liten slurk av espressoen sin. Den er bitter og kald.

– Vi må sette i gang med brukertesting nå! Vi må finne spor å følge i jakten på en enklere brukeropplevelse. Kanskje risikerer vi alt ved å vente? spør Tom Erik.
– Ok, da. Det blir gøy å ikke bare høre på idéer fra kundene våre, men se på hvordan de bruker det vi har laget i dag, sier Ola, med et litt mindre glis om munnen.

Jo Anders reiser seg.

– Dere er hjertelig velkommen tilbake hit for å teste løsningen deres her på Finn-land-labben når jeg er ferdig med pappaperm.
– Tusen takk for hjelpen, vi skal holde deg oppdatert om hva vi lærer av kundene våre, sier Ola.

2 kommentarer om “Jakten på en enklere brukeropplevelse”

Svar på Ola Avbryt svar