Nettside kokebok kapittel 1 og 2

Les disse 13 sidene før du betaler for denne boka
Her er brukbarhetsroboten Ola.

My name is Ola, almost like "hello" in spanish.
My name is Ola, almost like «hello» in spanish.

– Ola lager kreative, sinte lyder når teknologidingser gjør ting han ikke vil. Sa koderne Benedicte og Tom Erik.

Sammen er de 3 konsulentselskapet Lilly Labs og i sommer bygger de om nettsidene til Liv Gulbrandsen.

– Liv vil at nettsiden hennes skal bli enklere å bruke, så enkel at folk kan bruke den uten å tenke. Sa Ola.

– Å LAGE en enkel nettside er vanskelig, men å peke på hva som gjør din nettside VANSKELIG er enkelt. Brukertesting er veien å gå. Sa Benedicte.

– Billig brukertesting. Sa Tom Erik.

Benedicte.
Benedicte.
Tom Erik.
Tom Erik.

Hva er billig brukertesting? Klikk her og les mer.

– Jeg har EN god og EN dårlig nyhet, hvilken vil du høre først? Sa Ola

– Du får den dårlige nyheten først og det er at DU sannsynligvis ikke har en brukbarhetsrobot på jobben. Nesten alle kvinner som pusser opp nettsiden sin ville hatt nytte av en brukbarhetsrobot som meg, men det kan hende du klarer deg med denne boka isteden. Sa Ola.

Hvis du lærer deg de X viktigste brukbarhetsprinsippene vil du klare å finne endel problemer selv og kanskje hjelpe til å løse dem i løpet av oppussingen.

Den gode nyheten er at brukbarhet ikke er noen heksekunst

Heldigvis er mye av det jeg gjør sunn fornuft og ting du vet fra før av, så ikke bli overrasket hvis du tenker «DET visste jeg» på de neste sidene.

Du kan lære nok til å begynne gjøre brukbarhetsting selv. Å GJØRE brukbarhetsting er den beste måten å lære mer, derfor er dette en kort bok.

Dette er en tynn bok
Her kommer en bonusnyhet som også er god. Vi har jobbet hardt en hel sommer for at denne boka skal bli så kort at du kan lese den på en helg OG slappe av i hengekøya i tillegg. Så la oss starte med det viktigste.

Mine mest verdifulle brukbarhetsbidrag i Lilly Labs sine prosjekter er basert på ETT brukbarhetsprinsipp:
Kapittel II
Ikke tving meg til å tenke
Don´t make me think!
– Krugs først brukbarhetsbud i boka «Don´t make me think!»

Benedicte, Tom Erik og Ola holder nettsideoppussingsseminar på et trangt møterom for 7 ansatte i Leser Søker Bok. Her kommer første spørsmål:

– Hva er den viktigste tingen vi må tenke på for å gjøre nettsiden vår enkel å bruke? Sa Liv Gulbrandsen sjefen i Leser Søker Bok.

Benedicte reiser seg så den oransje og hvite kappen bølger.

– Svaret er enkelt. Det er ikke ____ eller ______ eller _______ . Sier Benedicte Vader og ser fra ansikt til forventningsfylt ansikt.

– Ikke tving meg til å tenke. Med meg mener jeg BRUKEREN og den som har ansvaret er DU. Sier Benedicte Vader peker på Liv.

Benedicte trenger din hjelp til nettsiden.
.

Ukomfortabel stillhet.

– Jeg har laget nettsideer siden 200X og i alle år har jeg forsøkt å lage de så enkle å bruke at brukerne mine ikke tvinges til å tenke. Prøv selv. Se på en nettside, er den åpenbart selvforklarende? Du burde være i stand til å forstå hva nettsiden er og hvordan du skal bruke den uten å tenke. Sa Benedicte.

– Hvor selvforklarende snakker vi her? Spurte Vegard.

– Det kan Ola svare på. Sa Benedicte.

– Nettsiden din må være så selvforklarende at den av naboene dine som har minst interesse for bøker og såvidt klarer å RINGE med iPhonen sin tar EN titt på nettsiden og sier «Det er jo en masse bøker! Jeg klikker på den motorsagboka.» ETTER at han har tatt seg tre glass med Valpolicella fra kartong. Sa Ola.

naboen til Vegard
naboen til Vegard

Det ble stille. Folk ser ned i bordet.

– Jeg tviler på at vi klarer å gjøre nettsiden vår SÅ enkel å bruke. Hvordan skal vi få til det? Sa Liv Gulbrandsen.

– DET skal vi snakke om i dag. Hvem har barn under 6 år her? Sa Ola.

3 hender går i været.

– Nå later vi som at jeg har et barn på 4 år og vil sende bilder av sønnen min til moderns postkasse i Groruddalen. Jeg går inn på lillygram.no, en fototjeneste for småbarnsforeldre. Alle tankeboblene over hodet mitt sier ting som:

– Ok, den knappen er ..

– Og den knappen er …

– Og der er knappen jeg ser etter, «sign up»

– Det er vi som har laget lillygram.no, hvordan klarte vi å gjøre den enkel å bruke? Spurte Ola.

– Dere testa den på brukere? Sa Vegard prøvende

– Nettopp! Sa Ola.

– Dere tenker sikkert at det er lurt at en ekte småbarnsfar tester lillygram.no, fordi han setter seg fast på andre steder enn en brukbarhetsrobot som meg. Sa Ola.

– Ja. Sa Vegard med fast stemme.

– En helt gjennomsnittlig person vil sette seg fast mange av de samme stedene som en ekte småbarnsfar setter seg fast. Derfor startet vi med å teste på noen vanlige mennesker, treningskompisene mine. Sa Ola.

Treningskompisene til Ola
Treningskompisene til Ola

Var DET de kjnappeste 13 sidene du har lest i dag? Kryss av på det alternativet du er mest enig i:
__Ja
__Nei
__Hvor kan jeg betale 90,- for de neste 13 sidene og eie hele boka?

Bonusmateriale Lilly Radio hvor Marit og Benedcite snaker om tips for å gjøre brukertestene mer lærerike.

Legg inn en kommentar