SelgerSilje kjører og Ola ser på piler mellom fyrstikkmenn med iPhone i en notatbok.
– Ja frøken, hvordan gikk ditt andre salgsmøte med HodejegerHenrik? Ola smiler og tegner en lang pil til en iPhone.
– Tillitsbyggingen gikk bra. Han føler at jeg forstår hans annonseringsbehov særlig mobilkomponenten. Kall meg gjerne frøken igjen om du vil smake spanskrøret. SelgerSilje smiler såvidt.
– He he. Ok da. Jeg likte at du var streng mot HodejegerHenrik. På en skala fra 1-10 hvor entusiastisk er han til mobilkomponenten i kampanjen?
– 2 poeng. Ha likte dårlig de lave mobilresultatene jeg lovet han.
– Enig. Hvis vi får salget, tror du han kommer til å få høyere mobiltall enn du lovet han?
– Ja mellom 10% og 20% bedre resultater på mobilannonsene enn i tilbudet vi ga han. Da jeg så ansiktsutrykket hans hadde jeg lyst til å si «kanskje blir resultatene 10% høyere, men jeg kan ikke love noe.»
– Du holdt pokerfjeset, jeg så på ansiktet ditt da du sa det. Ingen tegn til at du ville gi etter, jeg var imponert.
– HodejegerHenrik var ikke imponert, sa SelgersSilje.
– Hva får deg til å si det?
– Nei kanskje tonefallet hans da han kom med utsagn som for eksempel «hadde jeg hatt et alternativ ville jeg valgt jobbhos.no. FINN.no er for kronglete å bruke og for dyrt, men kronglete henger vel sammen med dyrt for dere som selger stillingsannonser på nett?» SelgerSilje stirrer på bilen foran.
– He he. Der trodde jeg pokerfjeset ditt skulle ryke. Imponert ja, sier Ola.
SelgerSilje har et lite smil i munnviken.
– Han fulgte oppmerksomt med da du forklarte om mobilplassering og lokasjon.
– Han opplevde det som relevant fordi jeg først fikk han til å fortelle om hans mål for mobilkampanjen. Særlig eksempelet om at han trenger å bli sett av 12 butikksjefkandidater i Stjørdal.
– Forklaringen fungerte bra, men kommer han til å følge rådet ditt og endre tekstene i mobilannonsene så de blir lokasjonsspesifikke?
– Ja han kommer til å skrive en egen tekst for eksempel om Kiwisjefjobben i Stjørdal. Da får han brukt sin kunnskap og vil føle mer eierskap.
– Så du tror du får salget? Ola ser bort på henne.
– Vi får mer enn salget. Vi får en historie som HodejegerHenrik forteller rekrutteringskompisene sine over østers og tørr hvitvin. Etterpå skuer de utover gule høstblader fra HodejegerHenriks veranda og skåler over at annonsetekstene hans dro inn 15% høyere mobiltall enn planlagt. Han har lært noe nyttig om tekst i mobilmarkedsføring og kan puste ut cigarillorøyken med et fornøyd glis. SelgerSilje sender Ola et triumferende blikk.
Ola var salgscoach for Fredrik Pettersen Salgs- og markedsansvarlig i konsulentselskapet Iterate. Fredrik kan ringes på nummer 408 40 967